â??Tys necviÄ?ila, viÄ??â??
â??CviÄ?ila,â?? Å¡pitla jsem a pÅ?ála si být nÄ?kde hodnÄ? daleko.
â??Ne, necviÄ?ila. Protože kdybys cviÄ?ila, tak bys potÅ?età neudÄ?lala chybu na tom samém mÃstÄ?! VÃÅ¡, jak to má být! NesmÃÅ¡ skonÄ?it dÅ?Ãv než za půl hodiny - a ty jsi skonÄ?ila po deseti minutách! Hrálas faleÅ¡nÄ?! VÃÅ¡, co se tam dÄ?je?â??
ZavrtÄ?la jsem posluÅ¡nÄ? hlavou.
â??Ty lidiÄ?kové trpÃ! Jsou v takové agónii, kterou si ani nedovedeÅ¡ pÅ?edstavit! Jejich svÄ?t se jim hroutÃ, to ty ho niÄ?ÃÅ¡! A za co? Celou dobu, co jsi hrála, tÄ? oslavovali jako boha! A co z toho majÃ? Smrt?â??
Klopila jsem pohled a modlila se, abych už mohla jÃt domů.
â??Tak jo, sleÄ?inko, dopÅ?ÃÅ¡tÄ? to budeÅ¡ umÄ?t dobÅ?e. A jestli ne, tak si mÄ? nepÅ?ej...â??
PÅ?ikývla jsem, vstala a vybÄ?hla ze dveÅ?Ã. Na trosky svÄ?ta, který se za mými zády pozvolna rozplýval, jsem nemÄ?la odvahu se podÃvat. Už jsem ho vidÄ?la mnohokrát.
Doma nikdo nebyl. Sedla jsem si ke klavÃru a zkusmo stiskla jednu klávesu. Vedle mÄ? se objevil paprsek svÄ?tla.
ZaÄ?átek jsem už umÄ?la. Hrála jsem Ä?astÄ?ji než si kdo myslel... VytvoÅ?ila jsem svÄ?t, nechala ho zarůst rostlinami hýÅ?ÃcÃmi zelenÃ, vytvoÅ?ila jsem lidi. A když vzhlédli vzhůru a pohlédli na mÄ?, zmÄ?nila jsem rytmus.
Slunce zÃskalo Ä?ervenou barvu. Jeho paprsky zaÄ?aly palÄ?ivÄ? žhnout, zemÄ? otÅ?ásat. A lidi padali na kolena a prosili o odpuÅ¡tÄ?nÃ, ale já neustávala, hrála jsem dál a dál, niÄ?ila a pálila, zabÃjela a straÅ¡nÄ? se smála. Tohle bylo to, co se mi lÃbilo. Ne pozorovat spokojené ubohé tvory, kterak mi modlÃce se dÄ?kujÃ; mnÄ? se lÃbilo, když prosili a naÅ?Ãkali, ponižovali se proto, abych nezabÃjela jejich blÃzké a pÅ?átele - a vÅ¡e bylo jen na mé vůli.
V zámku se ozval klÃÄ?. Zabouchla jsem klavÃr a Å¡lápla na pedál. SvÄ?t zmizel.
â??Jak to Å¡lo?â?? zeptala se mÄ? máma, když jsem jà pomáhala z kabátu.
â??Prý mám vÃc cviÄ?it, ale já myslÃm, že to nebylo tak straÅ¡né,â?? odpovÄ?dÄ?la jsem lžÃ, kterou Å?Ãkám vždycky.
â??DobÅ?e. Tak teÄ? pÅ?iprav na stůl, táta je doma za chvÃli. Co jsi uvaÅ?ila?â??
VÄ?Ä?ný kolobÄ?h. TeÄ? dodÄ?lat veÄ?eÅ?i, pak umýt nádobÃ, uklidit a až rodiÄ?e půjdou spát, mám se uÄ?it do Å¡koly. A ráno hrát...
Hrát. Ztlumit klavÃr co nejtiÅ¡eji to půjde a pomalu nechat vzkvést svÄ?t. Co s nÃm asi provedu tentokrát?
â??SleÄ?no, já tÄ? upozorÅ?uji, že jestli to dopÅ?ÃÅ¡tÄ? nebude lepÅ¡Ã, zavolám tvým rodiÄ?ům, aby tÄ? odhlásili. Odvezou ti tvůj nástroj-â??
â??Ne! ProsÃm... NedÄ?lejte to!â??
â??Nebo můžu zavolat policii Tvorby, aby proÅ¡etÅ?ila, jak trénujeÅ¡.â?? Takhle chladný hlas jsem od svého uÄ?itele jeÅ¡tÄ? neslyÅ¡ela. Polil mÄ? studený pot.
â??Pane uÄ?iteli, já vám slibuji, že se do zÃtÅ?ka zlepÅ¡Ãm. UvidÃte... slibuju. VážnÄ?.â?? Zoufalstvà v mém hlase ho snad pÅ?esvÄ?dÄ?ilo. Nebývá hezký pohled, když nÄ?komu berou nástroj. AÄ? to vypadá jako nevinná zábava, lidé se na tvorbÄ? svÄ?tů stávajà závislÃ, chybà jim dÄ?kovánà lidiÄ?ků, nezvládajà to bez nástroje.
I já jsem byla závislá... na protipólu.
Tak si opÄ?t sednout a hrát, než se vrátà rodiÄ?e. Váhala jsem. ZeleÅ? raÅ¡ila a bujela a já dosud nemÄ?la odvahu stvoÅ?it lidi. Co s nimi udÄ?lám? Jak vlastnÄ? vypadá pÅ?edpis?
Jednou rukou jsem podržela tón a druhou se zaÄ?ala pÅ?ehrabovat v notách ležÃcÃch vedle židle.
PÅ?edpis byl až skoro dole. Postavila jsem ho pÅ?ed sebe a váhavÄ? zaÄ?ala zkouÅ¡et, jak mi to půjde.
Bylo to lepÅ¡Ã než v h-Å¡kole. Když vedle mÄ? nesedÄ?l ten protivný Ä?lovÄ?k, nedÄ?lala jsem tolik chyb. Ano, obÄ?as se tam prohnal orkán nebo zemÄ?tÅ?esenÃ, když jsem zaváhala nebo zrovna otáÄ?ela stránku, aniž bych vÄ?dÄ?la, jak to pokraÄ?uje, ale nÄ?jaký výsledek tam byl.
TÄ?snÄ? pÅ?ed závÄ?rem, pÅ?ed odchodem lidà do Ráje, jsem to celé ukonÄ?ila disharmonickým akordem. Bylo mi ze sebe Å¡patnÄ?.
A ráno jsem cviÄ?ila znovu. CviÄ?ila jsem tu â??správnouâ?? melodii, protože kdyby mi vzali klavÃr, nepÅ?ežila bych to.
Ve v-Å¡kole bylo hůÅ?.
â??Well, romanticism... Ehm...â??
â??Tak, Terezko, what was the idea of romanticism?â??
â??I think it was escape to the nature and behind... behind the reality,â?? zkouÅ¡ela jsem to a dobÅ?e vÄ?dÄ?la, že nic neumÃm.
â??Ok. There were three parts od romanticism. Can you...â??
â??Já to neumÃm, panà uÄ?itelko! Nejsem pÅ?ipravená! Nemohla byste mi prostÄ? dát pÄ?tku a nechat mÄ? být?â??
â??NÄ?jak to dáme dohromady, Terezko. Znáte nÄ?jaké dÃlo?â??
â??I think that Frankenstein by Marry Shally...?â??
â??Yes, good. Also?â??
â??It's about dr Frankenstein, which created a monstrum... People couldn't be like a God, but he didn't respeckt it and he tried to make a people...â??
Dostala jsem Ä?tyÅ?ku. Za to, že jsem aspoÅ? pochopila myÅ¡lenku, že prý pÅ?i Ä?tenà pÅ?emýšlÃm a že je dobÅ?e, že aspoÅ? nÄ?kdo poselstvà vnÃmá.
Tu knÞku jsem nikdy neÄ?etla. O tom poselstvà nám to Å?Ãkala právÄ? tahle uÄ?itelka, na poselstvà v knÞkách je totiž úplnÄ? ulÃtlá.
V h-Å¡kole mÄ? uÄ?itel snad vůbec poprvé pochválil. Že je milé, že jsem si to vzala k srdci a opravdu cviÄ?ila.
Dovedla jsem skladbu k cÃli, s úderem půlhodiny lidiÄ?kové vstoupili do ráje a já skonÄ?ila. Hnusili se mi. Tak odpornÄ? spokojenÃ... nevÄ?dÃ, co je bojovat, jsou bez hrdosti, bez charakteru! Stokrát milejÅ¡Ã jsou mi ti moji, co se musejà rvát se samotnou zemà o kousek chleba a i tak vÄ?tÅ¡ina nepÅ?ežije do konce.
ZaÄ?ala jsem cviÄ?it obojÃ. To, co musÃm, aby se o mÄ? policie Tvorby nezajÃmala, a také to, co potÅ?ebuji sama pro sebe, svoji drogu.
Minula léta. Vyrostla jsem ze Služky v NevÄ?stu a vdala se. Svého muže jsem vidÄ?la poprvé na svatbÄ? a ani mi to nevadilo. Vracel se domů pozdÄ?ji než můj otec a mnÄ? to bylo jedno.
CviÄ?ila jsem o to vÃce. NaÅ¡e dcera se starala o domácnost a já hrála. Tvorba mi Å¡la, hrála jsem jako bůh, jak tvrdÃval uÄ?itel, který si mÄ? Ä?asem dokonce oblÃbil, a také mi Å¡lo niÄ?enÃ, jak mi naÅ¡tÄ?stà nemohl potvrdit nikdo.
Nikdy jsem si nemyslela, že bych mÄ?la být hodnÄ?jÅ¡Ã matkou než byla ta moje, ale bohužel, nÄ?co muselo být jinak. Moje dcera mÄ?la noÄ?nà můry, tak jsem ji musela ukládat do postele, aby usnula, a chodila jsem spát pozdÄ?ji než ona. Nevadilo mi to - mohla jsem potom jeÅ¡tÄ? hrát.
â??Maminko,â?? Å?ekla mi ten veÄ?er a v oÄ?Ãch se jà blýskaly slzy, â??já nechci, aby se mi to zase zdálo...â??
NemÄ?la jsem co Å?Ãct, potÅ?ebovala jsem, aby už usnula, nemohla jsem vydržet to napÄ?tÃ, Ä?ekánÃ, než znovu usednu k nástroji.
â??Bylo to vÅ¡echno moc krásné a pak se najednou ozval kvil, faleÅ¡ný zvuk, straÅ¡nÄ? nahlas, a svÄ?t se zaÄ?al tÅ?ÃÅ¡tit a vÅ¡ichni umÃrali, a zůstala jsem jenom já... Ty i táta jste byli mrtvÃ, maminko! Nechci, už nechci!â??
Proti mé vůli mÄ? to zaÄ?alo zajÃmat. â??PovÄ?z mi, Markéto, proÄ? se ti to zdá? Copak ty jsi nÄ?kdy zkouÅ¡ela hrát na klavÃr?â?? Když jsem to vyslovila, uvÄ?domila jsem si, co by to znamenalo, a polil mÄ? studený pot. Má dcera tomu nikdy nesmà propadnout!
â??Ne, to ne, maminko... Ale obÄ?as poslouchám, když se v noci vzbudÃm, jak hrajeÅ¡. Je to straÅ¡idelné.â??
Konec. Tohle se nikdy nemÄ?lo stát.
â??Marké-â??
PÅ?eruÅ¡ilo mÄ? klepánà na dveÅ?e. Pohlédla jsem na svoji dceru a mÄ?la jsem pocit, jako by pÅ?ivÅ?ela oÄ?i, aby mi dala najevo, že se nic nedÄ?je, že zase bude vÅ¡echno fajn, a pak se ke mnÄ? otoÄ?ila zády, abych mohla odejÃt. PeÄ?livÄ? jsem za sebou zavÅ?ela.
Zaklepánà se ozvalo znovu, důraznÄ?ji.
NÄ?jak mÄ? nedokázalo pÅ?ekvapit, že je to policie Tvorby. MÄ?li udánÃ... neÅ?ekli mi, od koho pocházelo.
Sedli si za klavÃr, chvÃli se v nÄ?m Å¡Å¥ourali a pak vyvolali vÅ¡e, co jsem na nÄ?m kdy zahrála. Já jsem od sebe nedokázala jednotlivé svÄ?ty odliÅ¡it, oni na to bohužel byli vycviÄ?enÃ. No a pak mÄ? odvedli pryÄ?.
VÄ?zenà možná nenà pÅ?Ãjemné, ale ze zákona tam musà mÃt každý závislý svoji drogu. SamozÅ?ejmÄ? monitorujÃ, co hraju, ale mnÄ? to nevadÃ. Ä?ekám na okamžik, kdy mÄ? pozvou na konzert, abych jim zahrála, protože jsem opravdu dobrá, a teprve tam jim pÅ?edvedu, co jsem se kdy vlastnÄ? nauÄ?ila.
A až mi seberou i klavÃr a nechajà mÄ? bez nÄ?j pomalu umÅ?Ãt, budu se modlit, aby se i náš bůh spletl a zaÄ?al hrát odznovu.